מעצבי תכשיטים | עיצוב תכשיטים | ייצור תכשיטים – מרעיון למוצר
קיימות שיטות שונות לייצור / עיצוב תכשיטים וככל שהזמן עובר, הקדמה נכנסת גם לענף התכשיטים.
כמעט כל תכשיט ניתן ליצור בכל שיטה, אך ההבדל הינו במהירות הביצוע, בדיוק, ובניואנסים שמתקבלים מכל שיטה.
הדרך הראשונה לייצור תכשיט – היא ביצוע שלו ישירות על חומר הגלם (במקרה שלנו – זהב). הכוונה כאן היא שהצורף מנסר, מלחים משייף ומעבד את חומר הגלם עד לקבלת מוצר מוגמר.
שיטה נוספת שהתפתחה עם הזמן – היא יצירת מודלים מגוש שעווה. גם כאן כל מלאכת העבודה היא ידנית, אך הרבה יותר זולה והרבה יותר קל לבצע שינויים ותיקונים, מאשר כשעובדים על זהב למשל. על המשך תהליך הייצור לאחר ייצור מודל השעווה – ארחיב בשיטה הבאה.
עם הקדמה וכניסת המחשוב לתחום התכשיטים, רווחת היום שיטת ייצור התכשיטים באמצעות תכנות תלת מימד. יש מספר תכנות בשוק המשמשות לתכנון תכשיטים (וגם המון דברים אחרים בתחומים שונים, כמו בניה, מכונאות וכו'). התכנות הפופולאריות ביותר הינן ריינו ומטריקס, אשר מאפשרות מעבר לתכנון מודל התכשיט – גם הדמיה ממוחשבת שלו לפני הייצור, ובכך נותנות לנו את האופציה להמחיש ללקוח את מראה המוצר הסופי עוד טרם התחלנו לגעת במתכת היקרה).
כאשר מעצבי תכשיטים רוצים לייצר תכשיט בתכנת תלת מימד, ראשית נתחיל מרעיון, אותו נביא לידי ביטוי בסקיצה ידנית שנשרבט על דף. סקיצה זו בדרך כלל מבוצעת תוך כדי שאנו יושבים מול הלקוח וחושבים יחד על רעיון ועל מראה התכשיט.
לאחר שסיימנו את הסקיצה, ניישם אותה בתכנת תלת מימד, תוך התייחסות למידות רצויות, סימטריה, מקומות שיבוץ האבנים ועוד. את המודל שייצרנו בתכנת תלת מימד נוכל בקלות להפוך להדמיה ממוחשבת תלת מימדית אותה נשלח ללקוח לאישור סופי של המוצר, או לקבלת הנחיות לשינויים ותיקונים. זו השיטה שבה הכי קל לנו כמעצבים לזרום עם חלומו של הלקוח. בגלל העבודה למול מחשב ולא למול חומר גלם (שעווה, זהב וכו'), קל לנו לבצע שינויים, גם אם הם מאוד מסיביים, וזאת בקלות ובמהירות.
לאחר שמאשר הלקוח את המודל הסופי – הקובץ מועבר למדפסת מיוחדת הנקראת מדפסת תלת מימדית. מדפסת זו הינה מאוד ייחודית, ובמקום להדפיס עם דיו – היא מדפיסה באמצעות שעווה שכבה אחר שכבה, עד לקבלת מודל אמיתי משעווה. (כיום ישנן מדפסות המדפיסות בשיטות שונות ומתקדמות באמצעות חומרים שונים, ואף בשימוש בלייזר). עם התקדמות הטכנולוגיה, מדפסות התלת מימד כיום מסוגלות להדפיס ברזולוציות עצומות, ולהביא פריטים וטקסטורות בעובי של מיקרונים לידי ביטוי בחומר (דבר שקשה עד בלתי אפשרי לביצוע בעבודת יד).
את מודל השעווה מטביעים בתבנית גבס מיוחדת בשיטת "עץ ". תבנית הגבס נכנסת לתנור בחום גבוהה המשמש להקשחת הגבס, ולהמסת השעווה החוצה, מה שיוצר בתבנית הגבס חלל בצורת התכשיט המשמש לקיבול יציקת הזהב.
לאחר יציקת הזהב והתגבשותו – ניתן להוציא את היציקה ע"י שבירת הגבס או טבילה במים, הממסה את הגבס וחושפת את היציקה שהתגבשה. המודל כעת מקבל טיפול הנקרא "ניקוי יציקה", בו מפרידים את התכשיט מהעץ ומבצעים בו עוד מספר תהליכים שנועדו להסיר שאריות זהב ופגמים לא רצויים. כמובן שככל שהמדפסת הינה באיכות ורזולוציה גבוהה יותר – איכות התכשיט שיצא מהיציקה תהיה גבוהה יותר, וכמות העבודה שיצטרך הצורף להשקיע ב"פיניש" של התכשיט תהיה נמוכה לאין שיעור.
לאחר קבלת התכשיט מבית היציקה, מעבד הצורף את התכשיט, משייף ומבריק עד לקבלת איכות עבודה מושלמת. זה השלב בו משובצים היהלומים בתכשיט. מלאכת מחשבת בפני עצמה. עבודה דקדקנית ומדייקת המתבצעת כולה תחת מיקרוסקופ. לאחר שיבוץ היהלומים, יבצע הצורף עבודת פיניש נוספת לקבלת מראה סופי מושלם.
אנו ב"שקד כהן מעצבי תכשיטים" עובדים עם מדפסות התלת מימד המתקדמות בעולם, לביצוע מדויק של כל רעיון העולה בראשכם. מלווים יחד איתכם משלב הרעיון, לסקיצה, להדמיה הממוחשבת ועד למוצר הסופי.
לשאלות נוספות וייעוץ מקצועי – מוזמנים ליצור עימנו קשר.
Leave a reply